ویتامین ب 12 چگونه جذب بدن می گردد؟

به گزارش مجله حیات، این ویتامین بسیار کمیاب است و عموما به وسیله غذاهایی که از منابع حیوانی تامین می شوند به دست می آید. با این حال خبر خوش برای گیاهخواران این است که بعضی منابع گیاهی هم حاوی این ویتامین هستند و می توان آنها را به برنامه غذایی روزانه افزود.

ویتامین ب 12 چگونه جذب بدن می گردد؟

به گفته کارشناسان تغذیه به نقل از سایت تخصصی ان دی تی وی، بعضی مواد غذایی گیاهی غنی از ویتامین B12 شامل اسفناج، چغندر و نخود است.

خوشبختانه انسان فقط به 2.4 میکروگرم ویتامین ب 12 در روز احتیاج دارد که اندازه بسیار کمی به شمار می رود با این حال همین اندازه اندک هم برای سلامتی حیاتی است و بدون اندازه کافی ب 12، بدن با مسائل جدی روبرو خواهد شد که بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارند.

یکی از نشانه های اولیه کمبود ویتامین ب 12 در بدن، خستگی است. این سطح عمیق خستگی و فرسایش، تاثیر بسیاری بر فعالیت و زندگی روزانه خواهد داشت.

از عوارض دیگر کمبود این ویتامین می توان به حالت سوزن سوزن شدن در اندام ها، گیجی، از دست دادن حافظه، افسردگی و بروز مشکل در حفظ تعادل اشاره نمود. اگر مشکل کمبود ویتامین ب 12 جبران نگردد، بعضی از این موارد به صورت دائمی با فرد مبتلا به این کمبود باقی خواهد ماند.

صدها دارو ممکن است باعث خشکی دهان، کمبود بزاق و فقدان پروتئین آر شوند که جذب ویتامین ب 12 را مشکل می نمایدبه گزارش کانورسیشن، افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند معمولا ویتامین ب 12 را به وسیله مصرف مولتی ویتامین ها به دست می آورند هرچند همواره به وسیله مکمل ها هم نمی توان این ویتامین را تامین کرد. صدها میلیون نفر که مکمل ویتامین ب 12 مصرف می نمایند، ممکن است به علت مسائل در جذب این ویتامین با کمبود آن در بدن روبرو شوند.

جذب ویتامین ب 12، فرآیندی پیچیده و چندمرحله ای است که از دهان شروع می گردد و در انتهای روده کوچک به سرانجام می رسد. وقتی غذا را می جویم، با بذاق دهان ترکیب می گردد. زمانی که غذا را می بلعیم، پروتئین آر موجود در بزاق از ویتامین ب 12 در برابر تخریب آن محافظت می نماید و همراه آن به داخل معده می رود.

سلول های خاص در پوشش معده به نام سلول های جداری، دو ماده ترشح می نمایند که برای جذب ویتامین ب 12 اهمیت دارند.

یکی از آن ها اسید معده است که ویتامین ب 12 را از مواد دیگر جدا می نماید و به ویتامین اجازه می دهد با پروتئین آر بزاق دهان ترکیب گردد. ماده دیگر، عامل طبیعی نامیده می گردد که با محتویات روده مخلوط می گردد و به بخش اول روده کوچک، موسوم به دوازدهه یا اثنی عشر می رود.

پس از ورود به دوازدهه، شیره پانکراس، ب 12 را از پروتئین آر آزاد می نماید و آن را به عامل طبیعی می سپارد. به واسطه این جفت شدن، ب 12 جذب سلول ها می گردد و در این مرحله می تواند به سلامت سلول های عصبی و تشکیل گلبول های سالم قرمز و سفید خون یاری کند.

بدون پروتئین آر موجود در بزاق دهان، ویتامین ب 12 نمی تواند روند جذب شدن در بدن را تکمیل کند. صدها دارو ممکن است باعث خشکی دهان، کمبود بزاق و فقدان پروتئین آر شوند که جذب ویتامین ب 12 را مشکل می نماید.

مخدرها، انواع اسپری های تنفسی، داروهای افسردگی و داروهای فشارخون در زمره این مواد به شمار می روند.

یکی دیگر از عوامل دخیل در کمبود ویتامین ب 12، کمبود اسید معده است. بسیاری از افراد برای مقابله با زخم معده داروهایی مصرف می نمایند که مقدار فراوری اسید معده را کاهش می دهد.

صدها میلیون نفر که مکمل ویتامین ب 12 مصرف می نمایند، ممکن است به علت مسائل در جذب این ویتامین با کمبود آن در بدن روبرو شوندپژوهش ها حاکی از ارتباط مستقیمی بین مصرف این داروها و کمبود ویتامین ب 12در بدن است.

فراوری اسید معده با افزایش سن هم کاهش می یابد و داروهای کاهش یا بهبود زخم معده، این کمبود ویتامین را تشدید می نماید.

یکی دیگر از عوامل شایع در کمبود ب 12، عملکرد نامناسب پانکراس یا لوزالمعده است. حدود یک سوم بیماران مبتلا به عملکرد ضعیف لوزالمعده، دچار کمبود ب 12 می شوند.

معمولا آزمایش های معمولی خون برای آنالیز کمبود ویتامین ب 12 در بدن کافی نیستند.

بنابراین اگر با نشانه های احتمالی کمبود ویتامین ب 12 روبه رو شده اید، بهتر است از پزشکان و متخصصان سلامت یاری بگیرید.

منبع: گردشبان
انتشار: 11 آذر 1402 بروزرسانی: 11 آذر 1402 گردآورنده: hayatmag.ir شناسه مطلب: 1473

به "ویتامین ب 12 چگونه جذب بدن می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین ب 12 چگونه جذب بدن می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید